Inspirasi Sore

IMAM AL-FUDHAIL BIN 'IYADH MEMPELAJARI SEBUAH KESABARAN DARIPADA SEORANG KANAK-KANAK

Imam Abu Ali al-Fudhail bin 'Iyadh rahimahullahu berkata:

“Saya mempelajari kesabaran daripada seorang anak kecil. Suatu hari, saya telah pergi ke masjid. Tiba-tiba saya mendapati seorang wanita di dalam rumahnya sedang memukul anaknya. Anaknya itu menjerit (kesakitan) sehinggalah dia membuka pintu rumah kemudian lari dan wanita itu pun mengunci pintu rumahnya (agar anaknya tidak boleh masuk).

Tatkala aku pulang dari masjid, aku perhatikan (peristiwa tersebut). Kemudian aku temui anak tersebut setelah ia menangis beberapa ketika, tertidur di muka pintu untuk meminta belas ihsan ibunya. Lalu luluhlah hati ibu tersebut, sehingga dia pun membuka pintu untuk anaknya.”

Akhirnya al-Fudhail bin ‘Iyadh pun tidak mampu menahan air matanya sehingga janggutnya basah dengan air mata. Lalu beliau berkata, “Subhanallah, seandainya seorang hamba bersabar (mengharap) pada pintu Allah ‘Azza wa Jalla, nescaya Allah akan membukakan pintu untuknya.”(Musannaf Ibn Abi Syaibah).🌹

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Inspirasi Sore

Renungan malam

Renungan jelang Isya